چهارشنبه, ۳۰ مرداد , ۱۳۹۸ قالب وردپرس خرید قالب وردپرس فروشگاه قالب وردپرس قالب خبری وردپرس
فضای خدمت را آلوده نکنید؛

مراقبت از مغز در برابری مسن شدن و بیماری

مراقبت از مغز در برابری مسن شدن و بیماری

مغز دائما در حال تغییر است و بنابر رفتارها و تجربه‌هایمان شکل می‌گیرد. عصب‌شناسی از کالج ترینیتی دوبلین در جمهوری ایرلند، روش‌هایی را شرح می‌دهد که می‌توانید با آنها مغزتان را آنگونه که می‌خواهید تغییر شکل داده و در برابر مسن شدن و بیماری‌های ناشی از آن حفظ کنید.

به گزارش طبنادنا از دیلی‌میل،‌ مغز دائما در حال تغییر است و بنابر رفتارها و تجربه‌هایمان شکل می‌گیرد. انعطاف‌پذیری مغز، ویژگی مهمی است که نشان می‌دهد می‌توان با یادگیری، آن را بارها تغییر داد.

عصب‌شناسی از کالج ترینیتی دوبلین می‌گوید، هیچ‌گاه برای تغییر شکل دادن مغز دیر نیست. پیروی از سبک زندگی سالم، می‌تواند مغز را در وضعیت خوبی حفظ کرده و از آن در برابر پیری و بیماری‌های ناشی از آن مانند آلزایمر مراقبت کند.

در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، پروتئین‌های ناهنجاری تشکیل می‌شود که باعث از بین رفتن سلول‌ها و بافت‌های مغز آنها می‌شود و مبتلایان، حافظه‌شان را از دست می‌دهند.

متاسفانه این بیماری در حال حاضر درمان ندارد. از طرفی بررسی‌ها نشان داده است برخی از افراد، این پروتئین‌ها را در مغز خود دارند، اما علائم آلزایمر در آنها، حتی تا زمان مرگ‌شان، بروز نمی‌کند. محققان به این وضعیت « مقاومت مغز» می‌گویند که معمولا سبک زندگی سالم می‌تواند این مقاومت را افزایش دهد.

مقاومت مغز برای عملکردهای روزمره مغز مفید است و از افراد در برابر جراحت‌ها و سکته‌های مغز، حتی بیماری ام‌اس، مراقبت می‌کند.

در ادامه این عصب‌شناس، روش‌هایی معرفی می‌کند که به وسیله آن می‌تواند مقاومت مغز را افزایش داد و از آن در برابر مشکلات شناختی، مراقبت کرد. برخی از این روش‌ها به عبارت زیر هستند:

۱. اجتماعی بودن

خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که در فعالیت‌ها اجتماعی شرکت می‌کنند تا ۴۶ درصد کاهش می‌یابد. لبخند زدن به دیگران، کار در یک موسسه خیریه، دوری از دوستان بدرفتار، یادگیری یک کار تازه و انجام دادن فعالیتی جدید از مغزتان مراقبت می‌کند.

۲. مراقبت از قلب

قلب و مغز با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند. وقتی قلب سالم باشد، مغز هم درست کار می‌کند. قلب در هر بار تپش، اکسیژن و مواد مغزی مورد نیاز مغز را به آن می‌رساند و بدین ترتیب از سلامت مغز مراقبت می‌کند. برای سلامت قلب از غذاهای مدیترانه‌ای استفاده کرده، نمک کمتر مصرف کنید و تحرک داشته باشید.

۳. کنترل استرس

استرس به بدن، از جمله مغز، صدمات بسیاری وارد می‌کند. بنابراین برای سالم نگه داشتن مغز،‌ باید روش‌های مدیریت استرس را بیاموزید.

به گزارش طبنا، با روش‌های ساده فوق می‌توانید تا جایی‌ که می‌توانید سلامت مغزتان را حفظ کنید و از بیماری‌های زوال عقل، دور بمانید.

مترجم:‌ نادیا زکالوند

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :